loading...

بررسی وضعیت سینماهای تهران

سینما ارم تهرانامهای قبلی : سهیلا - مایاک - چشم باننشانی : خیابان جمهوری ( استانبول ) نرسیده به خیابان لاله زارصاحب و مالک اول : گریشا ساکوارلیدزهگنجایش : 750 ن...

بازدید : 277
دوشنبه 4 اسفند 1398 زمان : 4:00
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسی وضعیت سینماهای تهران

سینما ارم تهران
امهای قبلی: سهیلا - مایاک - چشمبان

نشانی: خیابان جمهوری ( استانبول ) نرسیده به خیابان لاله زار

صاحب و مالک اول: گریشا ساکوارلیدزه

گنجایش: 750 نفر ( به گزارشکتاب : سینمای جمهوری اسلامی‌ایران1363 - 1358 , انتشارات سازمانکل پژوهش‌ها

و ارتباط‌هاسینمائی وزارت موعظهاسلامی , چاپ نخستین: 1363 , برگهی 40 )

گوشی تلفن: 316424

این سینما که بر اثر ریزش سقف آن مدتی تعطیل بود دی ماه 1336 به اسمسهیلا تجدید بناشد و گشایش یافت .

در وقتی کهبا اسممایاک عمل می‌کرددرب آن از خیابان لاله زار گشوده می‌شد.
اکنونتخریب شده‌است.

یک آمار دیدنیاز میزانفروش و تعداد تماشاگر سینما سهیلا در سال 1355

میزانفروش : 18065000 ریال

تعداد تماشاگر : 492000 نفر

به گفته‌ی دوست سینما شناس اینجانب, جناب آقای ایلچی :

( این سینما ابتدافعالیتش را در خیابان لاله زار , کوچه اتحادیه استارتکرد و بعد از حریقسوزی و مدتی تعطیلی به محل بعدی اش در خیایان استانبول نقل مکان کرد . در صحنه‌‌‌ای از فیلم ( حاجی آقا آکتور سینما ( یکیبازیگران این فیلم از جلوی ساختمان سینما مایاک نخستیندر کوچه‌ی اتحادیه رد می‌شود . (
از مقالهی سالیانفراموش شده سینمای جمهوری اسلامی‌ایران, متنی محمد تهامی‌نژاد :

نفس حضور متفقین در کشور ایران, بالشخصه می‌توانست تمام دستورالعملها را بهم بریزد . روسها هم مثلانگلیسیان در جمهوری اسلامی‌ایران مالکسینما شدند . ماجرایی که ذکر می‌شود , لااقل می‌تواند جزو حقیقت شیوه احاطهروسها بر کمپانیمایاک را روشن نماید. گریشا زاخاری یا این کهساکارلی , یهودی , اهل گرجستان , مالک کمپانی چشمبان فیلم ( مایاک ) , حدود سال 1300 خورشیدیوارد کشور‌ایرانشد و در رشت اقامت کرد . ابتدادر محل ساختمان شهرداری فعلی رشت اره کشی داشت و ایامبشکه می ساختو شب با خانمش _ مادام مایاک _ فیلم صامت نمایشمی بخشید.

الماس خان روح شهباز , کمد دیواریچی دیرینسینما مایاک عقیده دارااست:

گریشا از رشت گریزکرد آمد تهران , مدتی در سینما سرزمین( چهار منشحسن آباد ) بود نظیر اینکه مداماز چیزی گریزو فرار می‌کرد. سینماهای وی, نمایش‌خانهفیلمهای شرکتفوکس قرن بیستم بود و در آخرهاسلطنت رضا فرمانروا, فیلمهای آلمانی نمایشمی اعطا کرد.

به گفته یدا . . . خان طالقانی , دستیار دیرینخانبابا معتضدی :

گریشا یک دوربین فیلمبرداری نیزداشت برای فیلمبرداری از دربیننویسها , البته زیرابرایش صرف نمی‌کرد, معمولابه آقای معتضدی توصیهمی بخشید.

الماس خان تعریف می‌کرد:

همون اوایل مبارزهجهانی بود . اینجانبجلوی در بودم . آدمی‌آمد تو سینما و اعلام‌کرد: ( می‌توانیانگلیسی کلامکنی ؟ ) can you speak english گفتم خیر. اظهار کرد: وپارله فرانسه ؟ گفتم : خیر. مانند این‌که پارسیبلد بود , کلک می‌زد . آقای قهرمانی را صدا زدم که فرانسه بلدی بیا حرفکن . نمی‌دانم چی حرفکرد . گریشا دروندفترش بود . رفت درون محل کارو با گریشا خارجآمد . اتومبیلدم در بود . سوار شدند و رفتند . از سینما به شهربانی خبر دادند . همگیجا را گشتند . مشخص و معلومشد شبانه گریشا را برده بودند بندر پهلوی و گذاشتن باطنکشتی و بردن . این سینما به زمین خورددست زن گریشا . اماسینما مایاک فرآوردهسه نفر بود : پزشک معالجترکید , وارالیان و گریشا . وارالیان زنش گرجی بود و خویشوارالیان در گرجستان مرده بود . پسرش نیزدر آنجا داعیهکرده بود که سهم داراستو در تهران از سفارت شوروی یک نفر به نامماریام مارگا mariam marga که زن لاغر اندامی‌بود و پارسی نیزبلد بود , رسولبودند سینما که رئیسسینما شده بود . در بنا شده درآن سه چهار سال , سینما مایاک دو تا رئیسداشت . یکیرضا خان بود که فیلم میاوردو یکی نیزهمین مادام ماریام مارگا که سهم پسر وارالیان را از فروش سینما بر می‌داشت . سه چهار سال اینجا بود . سهم پسر وارالیان را روسها گرفتند . سپس نیزدیگر ندیدمش . یادم میباشدیکروز نیزمادام مایاک افسرهای روسی را دعوت کرده بود سینما که از آن‌هاپذیرایی کردند . در همین گردهمایی نیزمادام مایاک یک فیلم آلمانی برای روسها نمایش بخشیدکه نمی‌دانم مانند این‌کهخوششان آمده بود . الماس خان نمی‌داند چرا مادام مایاک اینکار را کرد . فکر می‌کندفیلم ماریا مونتز بود . یادم نیست البتهفیلم آلمانی بود . امامی‌گفتند گذشتهاز نزاع نیزگریشا از روسها یه مبلغیگرفته بود که فیلمهای خبرهاروسی را نشان بده . اما مانند این‌کهطرفدار آلمانها بود . روسهام بردنش . گریشا می بیان کرداگه نزاعتموم بشه , تموم سقف سینما را برلیان میکنم. روسها آمده بودن فیلم روسی ببینن , فیلم آلمانی دیدن . آنگاه طومارگریشا از سیبری آمد و معینشد سیبری است . مادام , طومارمی‌نوشت می اعطا کردبه مکانیک سینما که پست نماید. اونهم پست نمیکرد. نظیر اینکهبابت هر طومارکه پست نمیکردپنج تومن می‌گرفت . هر طوماررا پنج تومن می‌فروخت .
. . . سینماهایی که درین زمانفعالند - آخرها ده سال- عبارتند از : . . . سینما چشمبان - مایاک ( بنا شده درلاله زار , کوچه‌ی اتحادیه , که در 1307 مبتلا آتششد و توشهدیگر با فیلم کلبه عموتوم آغازبه فعالیتکرد . . . ( روز آدینه( 12 دی 1309 ) بر حسب دعوتی که از سوی رئیس مکتبسینما و یا این کهبقول وزارت معارف رئیسورزشگاه آرتیستی سینما بعمل آمده بود در سالون سینما مایاک او‌لینفیلم اهل ایرانبه معرض مشاهده گذاشتهشد . پیشیناز این‌کهدر زمینهبی تربیتی و بداخلاقی و نمک ناشناسی مدیریتسینما مایاک صحبتی بنمایم می‌خواهمقدری از پلیدیو خرابی خوی همگانی رای زنیکرده و . . . صرفا ورژنی آبی رنگو رابی که در اختیارساکوارلیدزه بود , در آتشمدهش سینما مایاک در 1311 به کلی هلاک شد. . .

سینما مایاک در کتاب مورخسینمای کشور‌ایران

. . . دکتر معالجکوشان در گفتگویی با مولف[جمال امید] در اشاره به بازیگران گردباد معاش زمانیبه اسمرضا کیائی ( هنرپیشهحاجی آقا آکتر سینما

و رئیسسینما مایاک ) رسید با لبخندی اشاره اعطا کردکه در 1313 هنگامیاز روی تفنن به دیدار حاجی آقا آکتر سینما رفتم , هیچگاه تصور نمی‌کردم که روزی خواهد رسید که اینجانب

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 71
  • بازدید کلی : 4086
  • کدهای اختصاصی